Zmiany w kodeksie pracy – czy będzie w nim praca zdalna?

bdzie pixabay 747

Skąd pomysł na wprowadzenie pracy zdalnej do kodeksu pracy?

W marcu zeszłego roku kiedy w naszym kraju pojawiła się pandemia i wszystkie związane z nią ograniczenia, konieczna była ogromna zmiana w sposobie działania dużej ilości firm. Niemal wszystkie restauracje trzeba było pozamykać, w wielu miejscach musiały zostać wprowadzone zmiany, tak aby jak najmniej pracowników pracowało razem. W przedsiębiorstwach, w których było to możliwe, pracownicy zaczynali pracować zdalnie i powstał wtedy problem z regulacją takiej pracy. Do tej pory nie było to częste rozwiązanie, przedsiębiorstwa zostały pozostawione same sobie przy ustalaniu zasad pracy na odległość.

Jak zostaną uregulowane przepisy w zakresie wykonywania pracy zdalnie?

Zmodyfikowany kodeks pracy ma opisać także pracę zdalną znaleźć się mają takie rzeczy jak:

• uregulowanie zasad realizowania pracy zdalnej,
  • możliwość wykonywania pracy poza siedzibą firmy na prośbę osoby zatrudnionej,
  • prawo do wycofania pracy z domu zarówno przez pracodawcę, jak i przez osobę zatrudnioną,
  • określenie obowiązków pracodawcy w stosunku do zatrudnionego,
  • kontrola pracy zdalnej pracownika przez kierownika,
  • zakaz dyskryminacji osoby zatrudnionej, która pracuje poza siedzibą firmy

Dzięki temu znajdą się w nim wszystkie niezbędne zalecenia tak samo dla osób zatrudnionych jak i pracodawców. To co jednak najbardziej istotne to, że pracodawca zgadzający się na pracę poza biurem osoby zatrudnionej tak czy siak ma obowiązek dostarczyć mu przedmioty i urządzenia niezbędne do tej pracy, a także opłacić ewentualne naprawy urządzeń. Warto także mieć świadomość, że możliwa jest tak samo praca poza biurem na stałe jak i okazjonalna. W takiej sytuacji pracownik powinien zanieść prośbę w postaci papierowej lub elektronicznej. Mówiąc o okazjonalnej pracy zdalnej chodzi nam o pracy nie więcej jak 12 dni w roku kalendarzowym. Co istotne na okazjonalną pracę z domu nie może skierować zatrudnionego pracodawca. Tutaj chęć pracowania w domu musi być po stronie osoby zatrudnionej.

Co z przepisami BHP podczas pracy zdalnej?

Pracownik wykonujący swoje obowiązki zdalnie też będzie zobowiązany przestrzegać przepisów BHP. Będzie tego jednak trochę mniej niż przy pracy w biurze. Zapisy, które znajdą się w zmodernizowanym kodeksie pracy mają mówić o tym, że osoba zatrudniona na umowę o pracę ma złożyć oświadczenie, że jego stanowisko pracy w domu zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Jeśli jeszcze przed zawarciem umowy o pracę potencjalny zatrudniony zadeklaruje, że chce pracować całkowicie zdalnie, to będzie mógł całe szkolenie BHP przejść elektronicznie.

Jeżeli w dalszym ciągu nie wiecie co dokładnie zmieni się i jakie kroki powinniśmy poczynić z pracownikiem, który będzie chciał pracować zdalnie w 100% albo chociaż okazjonalnie to powinniście odezwać się do kancelarii adwokackich, które pomogą przy zrozumieniu nowych przepisów. Właściwym miejscem będzie kancelaria adwokacka w Mińsku Mazowieckim, gdzie prawnicy specjalizują się w zakresie kodeksu pracy.

About the Author

You may also like these